Visuell Terapi for barn med synsrelaterte lærevansker

Vision Issue Symptoms:

  • Lesevansker

  • Dårlig prestasjon i klasserommet / skolen

  • Vansker med å opprettholde fokus

  • Dobbeltsyn og tekst som beveger seg / flyter runt på siden

  • Lukker et øye mens hen leser

  • Mysing og tilter eller vrir på hodet eller lukker et øye når de leser

  • Bruker fingeren for å holde fast i teksten.

  • Hopper over ord

  • Redusert leseforståelse

  • Blir lett distrahert fra lesingen

  • Unngår nær-arbeid og lesing

  • Dårlig øye-hånd-koordinasjon

  • Slurvete håndskrift

  • Hodepine eller (øye)tretthet etter lesing eller arbeid på datamaskin

I mange av aktivitetene vi gjør daglig tas synet ofte for gitt.

Aktiviteter som å fange en ball, lese ord på en tavle, og knyte skoene våre, er alle avhengige av at vårt visuelle system fungerer riktig. Enten vi er bevisste på det eller ikke, er effektivt syn avhengig av at hjernen og øynene våre samhandler korrekt.

Man kan ha 20/20 synskarphet, men likevel problemer med øye-hånd-koordinasjon, hoppe over ord eller linjer når de leser, være ute av stand til å opprettholde fokus, eller ha vanskeligheter med å bruke begge øynene sammen som et team. Synsterapi kan adressere alle disse tilstandene og behandle dem effektivt.

Hva er Synsterapi (Vision Therapy)?

Optometrisk synsterapi eller utviklingsoptometri er et underspesialitet i optometri med program av individuelle øvelser og aktiviteter designet for å lære pasientens hjerne og øyne å samarbeide og forbedre synsfunksjonen. Det er svært effektivt for å hjelpe de som sliter med lesing, hukommelse, fokus, balanse, staving og mange andre viktige visuelle oppgaver.

Synsterapi er effektivt for både barn og voksne som ønsker å forbedre sine visuelle evner. Kontakt Vision by Design’s synsterapeut eller Dr. Sarah Keep for å finne ut hvordan du eller ditt barn kan fungere bedre i daglige aktiviteter.

Synsproblemer Påvirker Barns Atferd

Studier har vist at barn med nedsatt syn har dobbelt så stor sannsynlighet som jevnaldrende for å bli diagnostisert med ADHD eller ADD. Når et barns synsevner ikke fungerer som de skal, kan de utvise følgende symptomer og atferd:

Vanskeligheter med å følge med i klassen
Barn med funksjonelle synsproblemer kan synes at selv vanlige skoleoppgaver er utfordrende. Å forsøke å samle den visuelle informasjonen som trengs for å lære, kan være fysisk ubehagelig. Dette ubehaget fører ofte til frustrasjon, eller barnet kan virke distrahert eller urolig. Noen gir opp helt og unngår lesing for å slippe ubehaget.

Lesevansker
Problemer med øyekoordinasjon kan gjøre lesing veldig vanskelig og ubehagelig for øynene. Noen barn kan presse seg gjennom ubehaget og lese saktere, andre vil skynde seg gjennom stoffet og gjøre slurvefeil, og noen vil rett og slett slutte å prøve å lese i det hele tatt.

Ignorerer læreren
Et barn som sliter med funksjonelle synsproblemer må jobbe mye hardere enn sine medelever for å fokusere på vanlige skoleaktiviteter. Dette gjør at barnet må konsentrere all energi på å holde fokus, og da kan det hende at de ikke engang registrerer at læreren snakker til dem. Dette kan føre til ytterligere frustrasjon og uhensiktsmessig atferd.

Manglende oppmerksomhet på detaljer
Barn med funksjonelle synsproblemer føler seg ofte stresset når de jobber med oppgaver på nært hold, da de opplever uklart eller dobbelt syn, øyetretthet eller hodepine. Dette fører til at de hopper over viktige detaljer eller gjør slurvefeil i arbeidet sitt.

Under gjennomsnittlig prestasjon i idrett eller andre fysiske aktiviteter
Funksjonelle synsproblemer kan gjøre det vanskelig for barn eller voksne å se en ball fly gjennom luften eller å bedømme avstanden mellom seg selv og andre på en bane. Dette kan påvirke selvtilliten, da de lett blir oppfattet som ukoordinerte eller klønete.

Andre symptomer som kan knyttes til funksjonelle synsproblemer inkluderer å unngå favorittaktiviteter, overdreven mysing, hyppig gniing i øynene og manglende interesse for lesing. Denne atferden blir noen ganger forklart med stress eller oppmerksomhetsvansker, men skyldes ofte synsrelaterte utfordringer.

Forbedret syn hjelper med barnets utvikling i skolen og livet

Atferds-optometrister og synsterapeuter arbeider med små barn og spedbarn for å hjelpe dem med å utvikle synsferdighetene som er nødvendige for vellykket utvikling.

Barn som sliter med lesing blir ofte stemplet med en lærevanske. I virkeligheten kan barnet ditt ha et synsproblem som gjør lesing vanskeligere. Å feildiagnostisere et barn med lærevansker kan ha negative konsekvenser for barnet på et emosjonelt og sosialt nivå. Slike effekter kan vare langt inn i voksenlivet.

Synsproblemer kan føre til dårlige skoleresultater

Når et barn sliter med synsferdighetene som er nødvendige for læring, kan det påvirke deres skoleprestasjoner. Visuelle oppgaver som lesing er ofte ubehagelige for barn med synsproblemer, så barn vil ofte unngå oppgaver heller enn å oppleve ubehag. På grunn av dette har barn en tendens til å henge etter i arbeidet sitt og presterer ikke godt på lese- og skriveoppgaver.

Barn kan være i stand til å bruke ikke-visuelle ferdigheter for å maskere noe av sin dårlige prestasjon. For eksempel kan et barn være i stand til å memorere stavelistene sine for å prestere bra på stavetester, men kan ikke gjenkjenne når de regelmessig staver de samme ordene feil når de bruker dem i et avsnitt.

Barn har ofte lavere lesehastighet og bruker lengre tid på å fullføre lekser og oppgaver. Synsproblemer gjør det ekstremt utfordrende å lese nøyaktig. Barn kan forveksle lignende ord, lese ord i feil rekkefølge eller hoppe over hele tekstlinjer. Foreldre klager ofte over at barnet deres er smart i alt annet enn skole. Frustrasjonen dette forårsaker hos et barn kan ofte resultere i sekundære atferdsproblemer.

Optometrisk synsterapi for barn som er feildiagnostisert med ADD eller ADHD

Synsproblemer kan også manifestere seg som atferdsproblemer. Når et barn har vanskeligheter med å bruke grunnleggende synsferdigheter, blir de lettere slitne og ender opp med å gi opp oppgavene sine og kan virke lett distraherte. Dette kan føre til en feilaktig diagnose av ADHD, fordi barn med funksjonelle synsproblemer ofte viser lignende symptomer som de som finnes ved ADHD.

Det er vanlig for barn med synsproblemer å fikle, vri seg eller regelmessig justere holdningen sin. De skynder seg ofte gjennom oppgaver for å unngå ubehag, noe som resulterer i slurvefeil. Barn kan reise seg fra pultene sine eller må regelmessig bli påminnet om å gjøre leseaktiviteter. For en forelder eller lærer virker disse barna ofte som om de har ADHD. Hvis barnet ditt har problemer med å følge med på skolen, kan det ha et funksjonelt synsproblem.

Leseglede forutsetter en effektiv, automatisert og utholdende visuell funksjon.