Syn er ikke medfødt.

Syn utvikles fra fødselen av gjennom erfaringer og aktiviteter som stimulerer forbindelser innad i og mellom ulike hjernesentre. I magen utvikles lyspersepsjon, som vil si at vi ser forskjell på lys og mørke. Veien derifra til et optimalisert nivå er lang og bør kvalitetssikres av kvalifisert personell

Barn mangler forutsetning for å formidle at de ikke ser optimalt

Briller trenger ikke være et nødvendig onde. Det kan være et hjelpsomt verktøy som effektiviserer (både å lære å lese og å lese for å lære), støtter normal utvikling og beskytter mot dysfunksjoner som skyldes visuelt stress.

Amblyopi er en tilstand der hjernen har favorisert ett øye, og utviklet en sofistikert forhold og funksjon, men overser det andre øyet og etterlatt det i dets primitive utviklingstrinn. Det er altså ikke en sykdom i øyet, men en svikt i utviklingen. Risikofaktorer for utvikling av amblyopi er sterk langsynthet, ubalansert brytningsfeil (anisometropi) og skjeling (strabisme) og disse foreligger hos omtrent 4% av populasjonen. Briller er å anse som første i både forebyggingen og behandlingen av amblyopi og vil i stor grad dekkes av NAV.

Vi hjelper deg med Søknaden

Enten manifestasjonen av forkjært utvikling av den visuelle prosessen er amblyopi, skjeling, eller synsrelaterte lærevansker, så vil veien mot en re-programmert og effektivisert funksjon gå via innøving av nye visuelle ferdigheter.
NyttSyn tilbyr skreddersydd program av synstreningsaktiviteter som, sammen med korrekte briller, tillater barnet å overvinne hindrene som står i veien for optimalisert funksjon.


lese og lærevansker er relatert til synsfunksjonen
korrigere esotropi skjeling uten operasjon kirurgi.jpg
Synsundersøkelse barn, spebarn, nyfødt, skjeling, amblyopi

Arnold Gesell

“To undertand vision, we must know the child; to undestand the child we must know the nature of her vision.”

“Moreover, seing is not a separate, isolable function; it is profoundly integrated with the total action system of the child - her posture, her manual skills and coordination, her intelligence, and even her personality make-up. Indeed, vision is so intimately identified with the whole child, that we can not understand its economy and its hygiene, without investigating the whole child… whose visual history begins in the darkness of the uterus, and transforms in lawful sequences through the stages of infancy, of preschool childhood and school years”

-Vision: Its development in infant and child

Skjeling er et koordineringsproblem, som løser seg gjennom utvikling av tilstrekkelige visuelle verktøy og ferdigheter.

Bestill time