Optometric vision terapy (VT) kan på norsk kalles visuell terapi eller synstrening, og innebærer et omfattende helhetlig system av øvelser som styrker visuelle evner.

Hva skiller en atferdsoptometrisk synsvurdering fra en standard synsundersøkelse?

En rutinemessig synsundersøkelse varer omtrent 45 minutter stadfester at pasienten kan se tydelig, og at det ikke er noen sykdommer som kan påvirke øynene. En atferdsoptometrisk synsvurdering varer minst 90 minutter og gjennomføres ofte over mer enn én avtale. I tillegg til å utføre alle testene som gjøres under en rutinemessig undersøkelse, blir det brukt mye tid på å teste de visuelle ferdighetene som er nødvendige for lesing og læring. Vi bruker informasjonen vi samler inn under vår sesjon til å bestemme behandlingsalternativer, skreddersy VT program. Dette innebærer blant annet følgende;

Visuell Motorisk Testing

Visuell motorisk integrasjon er koordinasjonen av visuell og finmotorisk kontroll. Et barn med dårlig visuell motorisk integrasjon kan ha rotete håndskrift, ha vanskeligheter med å holde skrivingen innenfor en linje, skrive med et stramt penngrep, eller vise dårlig finmotorisk kontroll som vanskeligheter med å bruke saks, linjaler eller tre perler.

Visuell Perseptuell Evaluering

Visuell informasjon samles inn av øynene, men hjernen må prosessere denne informasjonen. Denne evalueringen vurderer hvordan hjernen tolker visuell informasjon. En visuell perseptuell undersøkelse tester ferdigheter som Visuell Diskriminering, Visuell Hukommelse og Visuell Lukking blant andre.

En visuell perseptuell evaluering kan utføres på pasienter fra 5 års alder.

Lateralisering og Retningsforståelsestesting

Denne testen gir innsikt i et barns bevissthet om venstre og høyre. Pasienter med begrenset lateralisering eller retningforståelse vender ofte bokstaver, og kan ha vanskeligheter med å forstå hvilken vei de skal vende, hvilken hånd de skal bruke eller hvilken retning de skal gå.

Visuell Bevegelseshypersensitivitet Testing

Pasienter som har fått en hjernerystelse, opplever ofte økte symptomer i travle visuelle miljøer som når de kjører, i et hektisk kjøpesenter eller på overfylte arrangementer. Vi er i stand til å teste for visuell hypersensitivitet og gi behandling hvis det oppdages.

Visuell-sporing (Eye Tracking)

Når vi leser, må øynene våre følge en rad med tekst. Dette innebærer øye bevegelse fra venstre til høyre over en rad med tekst, etterfulgt av en stor og presis øyebevegelse for å komme til begynnelsen av neste rad.

Visuell sporing er evnen til å bevege begge øynene sammen på en koordinert måte for å utføre aktiviteter som å flytte øynene fra ett ord til det neste mens vi leser. Hvis et barn har vanskeligheter med å utføre nøyaktige bevegelser, kan de ende opp med å hoppe over små ord når de leser, eller hoppe over en linje. Å lese ordene på linjen i feil rekkefølge har stor negativ innvirkning på leseforståelse, og man må ofte lese teksten flere ganger for å beholde konteksten i avsnittet. Man vil også ofte ha redusert lesehastighet, da de ofte bremser hvor raskt de leser da uforholdsmessig mye energi og oppmerksomhet må må tildeles mekanikken for å redusere hyppigheten av feil. Foreldre kan observere at barna følger teksten med en finger eller bruker hodet til å bevege seg mens de leser.

Barn med visuell sporings-problematikk presenterer følgende symptomer og tegn

  • Bruker fingeren til å guide seg gjennom teksten

  • Hopper over ord og linjer mens de leser.

  • Bytter om på ord

  • Redusert lesehastighet og leseforståelse

  • Må lese om igjen for forståelse

  • Unngår lekser og lesing

  • Generelt redusert koordinasjon og sportslige evner.

Øyesynkronisering (Eye Teaming)

Vi glemmer ofte at vi ser to separate bilder fra vårt høyre og venstre øye. Vi må opprettholde riktig øyejustering for å la hjernen vår enkelt fusjonere disse to bildene til ett. Øyesynkronisering er evnen til å peke begge øynene mot samme mål for å se ett enkelt bilde. Når vi beveger øynene fra ett punkt til et annet, må øynene bevege seg synkront for å peke mot samme punkt i rommet.

Pasienter som har vanskeligheter med synkroniseringen kan oppleve dobbeltsyn når de utfører visuelle oppgaver som å lese. Ord på siden kan da virke som om de beveger seg, ettersom de to bildene glir inn og ut av justering.

Dette kan være distraherende og resultere i redusert leseforståelse. Det kan også være ubehagelig å se på, noe som får barn til å unngå lesing eller bli frustrerte når de må lese i lengre perioder.

Foreldre kan observere at barnet deres dekker ett øye eller vrir hodet i et forsøk på å blokkere ut det distraherende bildet.

Problemer med synkroniseringsevner kan gi mange symptomer, inkludert:

  • Øyetretthet

  • Hodepine

  • Uklart syn

  • Dobbeltsyn

  • Tekst som beveger seg / flyter runt på siden

  • Hopper over ord

  • Tilter og vrir på hodet eller lukker et øye når de leser

  • Unngår nær-arbeid og lesing

  • Redusert leseforståelse

  • Blir lett distrahert fra lesingen

Fokusering

Fokusering er nødvendig for å se klart på ulike avstander. I tillegg til å spenne seg for å se nært, eller avspenne for å se langt kan øynene snevre inn fokus for å plukke opp en liten detalj, eller utvide fokus for å se det store bildet.

Presis og automatisert styring er en forutsetning for lesing. Hvis denne ferdigheten er utilstrekkelig, kan ord virke uklare, eller bildeskarphet kan variere. Barna kan oppleve såre øyne eller hodepine, eller bli trøtte eller sovne når de leser. Det kan redusere lesehastigheten, da vi må vente på at bildene skal bli klare, og det kan påvirke leseforståelsen, da det kan være forstyrrende når ordene går inn og ut av fokus.

Konsekvensen blir å unngå nærarbeid eller frustrasjon når de utfører visuelle oppgaver som å lese.

Barn med fokusproblematikk vil ofte oppleve følgende symptomer:

  • Uklart syn

  • Øyetretthet

  • Hodepine

  • Unngår nærarbeid

  • Redusert leseforståelse

  • Unormalt kort avstand til boken

  • Reduced attention when reading

  • Uklart syn på avstand etter vedvarende lesing og annet nærarbeid.

VT er på generelt grunnlag nyttefullt for medlemmer av den menneskelige rase.

Allikevel er det noen som har større behov for VT. Det er spesielt de som er misfornøyd med egen synsapparat og den effektiviteten dette tillater dem å ha. sitt arbeid; enten dette er på kontoret, på skolebenken, i toppidretten eller hva det skulle være.

Hvis man har et visuelt problem kan man finne en visuell løsning.

Følgende problemstillinger gjengangere:

Strabisme (skjeling) og det kosmetiske utrykket dette gir,

Amblyopi og bekymringen knyttet til at det ene øyet ikke virker som det skal.

Lese- og lærevansker; selv om ungen åpenbart er intelligent, så knekker hen ikke lesekoden.

Ervervet hjerneskade

også kjent som

Aquired Brain Injury (ABI)

eller

Traumatisk hjerneskade

også kjent som

(Minor) Traumatic Brain Injury (mTBI)

eller

Hjernerystelse

medfører ofte senkomplikasjoner som

Post Commotio Syndrome (PCS), sterkt overlappende med Post Trauma Vision Syndrome (PTVS),

kan innbefatte

Postural Deficiency Syndrome (PDS) aka Proprioceptive Dysfunction Syndrome.

“Midline Shift Syndrome” aka “anormal egosentrisk lokalisering”.

hvor tidligere innøvd og automatisert prosesseringen av visuell informasjon ikke lenger flyter som den skal, hvor øynene er ute av takt med hverandre og med andre sensoriske inntrykk, og kroppen føles ute av kontakt med seg selv og med omgivelsene

Da kommer VT godt til rette.