Amblyopi

Amblyopi kan skyldes alt som hindrer ett øye i å formidle et klart signal. Dette kan inkludere skjeling, forskjeller i styrke mellom øynene, eller tilstander som fysisk blokkerer lys, som grå stær eller hengende øyelokk i spedbarnsalderen. Amblyopi forårsaker redusert syn på ett eller begge øyne selv om øynene er helt friske.

Ved amblyopi vil hjernen aktivt undertrykke informasjonen fra det svakere øyet fordi den får vanskelig for å behandle informasjon fra begge øyne samtidig. Denne undertrykkelsen fører til dårlig utvikling av visuelle ferdigheter som ville vært nødvendige for å bruke begge øyne sammen. Faktisk har pasienter med amblyopi ofte dårlig evne til å følge og fokusere, redusert hastighet i visuell prosessering og dårlig rom-forståelse, i tillegg til uklart syn i det svakere øyet.

Synstrening er svært vellykket i å hjelpe mennesker med amblyopi ved å trene de under-utviklede visuelle ferdighetene og bryte hjernens undertrykkelse av det svake øyet. Treningen gjør at hjernen lærer å bruke begge øyne som et team, og samstemtheten medfører forbedring i synskvalitet.

Tidligere trodde man at det var en kritisk alder hvor amblyopi måtte behandles. Hvis et barn var over denne spesifikke alderen, fikk mange foreldre beskjed om at det ikke lenger var noe som kunne gjøres. Heldigvis har nyere forskning vist at på grunn av livslang nevroplastisitet i hjernen vår, kan amblyopi behandles med suksess i enhver alder.

Symptomer på amblyopi kan inkludere dårlig koordinasjon, vedvarende hodedreining/tilting, eller at barnet lukker/dekker ett øye. Det er viktig å forstå at mange barn med amblyopi ofte ikke viser noen symptomer i det hele tatt, fordi hjernen deres behandler informasjon riktig i det øyet som ser bedre. Vi anbefaler sterkt at barn har en omfattende synsundersøkelse for å identifisere eventuelle risikoer for å utvikle amblyopi. Jo tidligere amblyopi blir diagnostisert og behandling iverksatt, jo raskere responderer systemet og et vellykket resultat sannsynliggjøres.

Det er allikevel ofte slik at barn ikke selv opplever å ha et visuelt problem, og at dette er noe som angår mor, og optometristen. Det er viktig at barnet engasjeres til å selv ønske en forbedring og ønsker å ta del i og gjennomføre de aktivitetene som stimulerer til dannelse av nye nervebaner og forbedret funksjon.

Konvensjonell behandling

Å stenge ute det fungerende øyet i 2-8 timer hver dag i tradisjonell Lappe-behandling:

  • er sjeldent morsomt å gå gjennom, og kan medvirke negativt til barnets selvbilde,

  • enkelte opplever store emosjonelle og psyko-sosiale traumer tilknyttet lappebehnadling

  • gir moderat bedret synsskarphet i det svake øyet, men denne bedringen går ofte tilbake etter endt behandling

  • er en 1-øyd teknikk som sjeldent fører til en 2-øyd funksjon, men

  • etterlater ofte pasienten med en suppresjon av den svake siden og medfølgende stereo-blindhet

Moderne Nevro-optometrisk Visuel terapi

  • Beste praksis brillejustering med fokus på å bedret funksjon og samstemthet mellom øynene.

  • Monokulær Fiksasjon i et Binokulært Felt (MFBF) trening hvor den svake kanalen gis større ansvar selv om begge kanaler er aktive.

  • Styrke binokularitet, med simultan oppfattelse (1st degree), flat fusjon (2.degree) og dybde-oppfattelse / stereopsis (3rd degree)

  • Balansering av monokulære ferdigheter som fokusering (akkomodasjon), øyemotorikk, visuell prosessering ,

  • Grovmotorisk ferdigheter, finmotoriske ferdigheter og bedre Visuell-motorisk funksjon.

  • Gir større, raskere og varig forbedring av synsskarphet i tillegg til generelt forbedrede visuelle ferdigheter

  • Gir mestringsfølelse

Behandling av amblyopia

  • Briller/kontaktlinser som korrigerer ubalanse i brytnings-styrke og bildekvalitet

  • Synsterapi for å:

  • redusere suppresjon / undertrykkelse

  • balansere visuelle ferdigheter

    • akkomodasjon

    • motilitet / motorikk

    • visuell prosessering

  • bygge to-sidighet (lateralitet),

  • Binokularitet og dybdeforståelse